Wednesday, December 9, 2009

Apakah mengajak dan berkampung?


Terima kasih kepada pengunjung blog ini kerana masih sudi mengikuti blog saya ini. Kali ini saya ingin berkongsi tentang  istilah mengajak dan berkampung orang negeri sembilan khusus nya dan am nya orang melayu.(rasa nya negeri lain pun ada). Mengajak ni bahasa kampong saya la kot,huhu..yang tepat nye membuat jemputan.(biasa la orang tua2 lebih utama kan muafakat). Jemputan untuk bila seseorang itu ingin mengadakan sesuatu keramaian seperti kenduri kahwin atau walimah. Biasa nya orang tua2 akan membuat jemputan(mengajak) untuk menghormati seseorang seperti saudara terdekat. Mungkin prisip orang dahulu kalo nak kita datang rumah kita,kita kene datang dahulu kerumah nya,tetapi tiada masalah nak menggunakan teknologi sedia ada seperti telefon dan sebagainya,macam saya post je la kat facebook dan friendster.hehe…saya tahu ni pun sebab rumah saya (akan/telah) mengadakan kenduri walimah kakak saya yang ke tiga pada 19 desember 2009,so sebagai anak lelaki yang tinggal di  rumah ni,kene la jadi driver sepenuh masa. Ramai rupanya saudara mara saya rupa nya,ada yang sakit tenat,yang kaya ,ustaz,imam,yang datuk pun ada tapi yang wat saya tergamam ialah dulu ada sorang guru cemerlang,selalu gak jumpa, rupanya mak ngah saya, dia guru kat kolej tunku kursiah.adoyai. Ni lah orang zaman sekarang dah tak kenal saudara,ada hikmah rupanya saya pergi hantar parent saya pergi “mengajak”.
                 Berkampung  pula ni saya dapat klasifikasikan macam meeting la,seperti gambar yang sebelah ni,kan macam meeting  tu. Yang ketua meeting ni yang baju hitam tu. ia bertujuan untuk berbincang  tentang perjalanan sesuatu majlis seperti kenduri kahwin seperti lauk yang akan di hidangkan,atucara majlis,belanjawan  dan masalah yang berbangkit. Tak ubah macam kita meeting gak kan?huhu. Ahli meeting yang terlibat ialah saudara mara yang terdekat dan pegawai masjid seperti imam. Biasanya dilakukan pada waktu petang. sekadar perkongsian.

No comments:

Post a Comment