Wednesday, December 9, 2009

Mengapakah mulut berada dibahagian atas sekali?

Seperti yang pernah yang kita dengar sebelum ini bahawa antara hikmah wanita dijadikan daripada rusuk lelaki adalah kerana perempuan ini bukan lah untuk dijunjung dan dipijak2kan oleh insan yang bergelar lelaki kerana itu lah ia bukan dijadikan dari tulang kepala atau kaki. Tetapi ia dijadikan dari tulang rusuk lelaki kerana ia dekat dihati untuk disayangi. Tapi kan kalau lah Allah nak jadikan wanita dari tulang kepala atau kaki tak mustahil kan?..mungkin ada hikmah yang lain boleh difikirkan atas kejadian itu.
Berbalik pada tajuk diatas saya terpintas memikirkan sesuatu ketika berada didalam kereta,bahawa antara hikmah mulut berada di bahagian atas sekali ,iaitu bahagian kepala,mungkin ini cuma pandangan saya,mungkin boleh menjadi iktibar dan peringatan bersama. Ok ,cuba bayangkan dilautan ,mengapakah ada benda yang terapung dan ada yang tenggelam bukan?mesti yang tenggelam adalah yang berat dan yang terapung yang ringan bukan?span kan ringan, tu sebab dia terapung. Macam kat daratan juga,belon yang adik kecik main tu,kan rengan .Itu sebab ia mudah terapung. Mungkin ada yang berat terapung,tetapi ia atas usha manusia mengaitkan ia dengan sains seperti kapal yang berat yang menggunakan bouyant force.
So,atas analogi yang saya sampai kan diatas tadi maka kita kait kan dengan mulut,rupanya ramai yang tak sedar termasuk saya bahawa mulut kita ini terlalu ringan untuk mengucapkan dan melafazkan sesuatu daripada melakukan sesuatu apa yang dilafazkan. Tu sebab ada pepatah bahasa pasar(ye ke?,huhu) berbunyi “lu cakap tak slupa bikin ma” , orang mlaka kata “cakap gebang” , orang n0gori plak “cakap lobih,buek tak do” dan macam2 lagi lah. Sedarkah kita bahawa mulut ini mampu membawa kebinasaan atau kebahagian pada kita. Pepatah melayu pula kata“telanjur perahu boleh undur,telanjur kata,binasa badan”(btol tak tu?). Banyak bercakap banyak pula dosa nya. Tetapi ada ada ketika pula kita wajib berekata2 seperti menegakkan keadilan dan menjadi saksi atau wali walaupun terpaksa (QUL HAQ WALAU KANA MUO

RAN) .
Disini saya ingin sentuh sedikit masalah yang sering kita lakukan ialah berjanji. Janji bukan lah boleh dibuat main,seperti janji kita pada Allah seperti ucapan syahadah kita,sedar tak setiap kali solat kita,kita ada berjanji dalam doa iftitah yang berbunyi “sesungguhnya solat ku,ibadah ku,hidup matiku hanya untuk Mu(Allah)” itu kan janji. Perkataan “inna” dalam bahasa arab yang membawa erti kata penegas atau penguat untuk berjanji untuk melakukannya. Tak caya cuba kita bayangkan seseorang menyatakan sesungguhnya cinta idup dan mati aku ini hanya lah untuk mu sayang,(huhu bukan nak berjiwang ni). So dalam fikiran kita apa?tentu lah kata2 janji bukan? Bayang kan lah orang kata pada kita begitu, selepas tu dia wat tak tau atau abaikan kata2 itu,tentu kita berkata dalam hati bahawa dia telah memungkiri janji pada kita betul? Maka dengan janji lah kita akan dituntut di akhirat kelak untuk kita bertanggungjawab atas janji2 yang pernah diungkapkan sebelum ini. Ada kisah yang menceritakan seseorang itu tersungkur dipintu syurga kerana janji ketika dia masih hidup lagi. Maka dengan itu awas dengan kata2!.

1 comment:

  1. salam..
    hehe..tersenym je baca post ni...
    seriously menarik!!
    n logik jugak kan mulut tu kat atas..hoho..
    analogi y baek..
    siap ada kaitkan agma n sains...

    good job!..

    =)

    ReplyDelete