Wednesday, November 30, 2011

PANDANGAN PERIBADI SAYA,UTeM KU TERBILANG


Assalamualaikum dan salam sejahtera sahabat-sahabat yang saya kasihi,lama bebeno tak update blog ini, minat sebenarnya menulis ni,tapi kekangan masa menjadi penghalang,hari ini cukup sudah saya memendam rasa malu dan ingin meluahkan sesuatu. Tidak pututs2 saya menerima sms dan fb inbox inginkan saya  mengulas isu "MPP digantung kuasa".Bukan sahaja sahabat2 dari UTeM sendiri,malah dari IPT lain,dan ada juga sahabat MPP dari IPT lain meminta saya mengajak dan memujuk agar pihak MPP sekarang mempertimbangkan balik atas tindakakan yang memalukan dan memilukan  ini.

     Saban tahun ,silih berganti barisan kepimpinan MPP ,sering dijanjikan benda yang sama ,KAMI MAHUKAN ASRAMA. kasihanilah kami.Ramai sahabat-sahabat terpaksa bangun awal untuk mengunggu bas,adakala bas pula tiada ,tertinggal bas sehinggakan terlepas untuk mengambil exam. Kasihani kami yang menaiki kenderaan,perjalanan sangat-sangat jauh,Kasihanilah kami, ramai sahabat-sahabat kita kemalangan jalan raya kerana mengejar hasrat murni mencari ilmu walau pon terpaksa meredah hujan,panas ,jalan sesak dan kos minyak tanggungan sendiri.Kami ini pelajar,mahasiswa,mana ada kewangan yang cukup untuk menampung semua ini.

     Pertama,saya amat keliru atas surat yang dikeluarkan ini ,header surat menyatakan "AMARAN MELANGGAR PROCEDUR PENYERAHAN MEMORENDOM KOLEJ KEDIAMAN  UTeM KEPADA Y.A.B TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA.Tetapi yang peliknya,dalam isi kandungan nombor 3,menyatakan "DIGANTUNG SERTA MERTA" hmm,pelik,memey pelik.Kalau dulu,belajar BM,ingat lagi,cikgu Azizah Kassim ajar,tajuk mesti ada hubungkait dengan isi. Bagi saya,AMARAN dan MENGGANTUNG adalah suatu benda yang berbeza.Contoh,Ali diberi surat amaran kerana merokok,maka Ali masih bersekolah seperti biasa,tetapi Ali digantung sekolah kerana merokok,maka Ali tak perlu pergi sekolah kerana dia digantung.Jelas disitu surat itu tidak jelas. 

Kedua , bagi saya ia sangat memalukan,sebagai satu barisan  kepimpinan ,lagi-lagi kumpulan kepimpian tertinggi UTeM, harus matang dan menjaga maruah dan berani bertanggungjawab bersama-sama atas segala tindakan.Setiap organisasi,keputusan dan tindakan adalah persetujuan bersama. Jika seorang ketua itu cerdik,dan benar-benar mahir dalam pengurusan organisasi, dia semestinya pandai menyusun atur bagaimana ingin menyatukan ahli-ahli dibawah kepimpinannya. Bukan nya menjaja kesalahan ahli dibawah pimpinan kepada khalayak ramai dan membuat keputusan yang merugikan.Peristiwa ini mendapat perhatian banyak pihak terutama barisan pimpinan IPTA/IPTS lain sekali gus menjatuhkan nama baik UTeM sendiri.Pada masa UTeM sedang      naik namanya,ada rupanya sedikit kelompongan berlaku disini atas gara-gara tindakakan menjatuhkan sahabat antara satu sama lain. Ibarat membuka pekung didada.Sebagai seorang ketua,dia harus memantau segala tindakkan ahli dibawahnya,jika terlepas pandang,kemungkinan ketua itu tidak mengambil cakna tenatang mobilasi ahli bawahannya atau ahlinya kurang sependapat dengan ketuanya.Sebeleum "teckle " rakyat, "teckle" dahulu ahli bawahan dahulu supaya gerak kerja seragam.

         Ketiga, saya merasakan ini sangat-sangat merugikan kerana MPP bukannya nya ramai sangat,digantung pula pada pandangan saya orang yang berpengalaman dalam berogranisasi.Meraka-mereka inilah yang sudi dan rela  mengorbankan diri mereke demi memperjuangkan suara-suara kerdil kami ini,dimana yang lain? Moga pengorbanan ini dibaluti dengan keikhlasan dan diangkat sebagai ibadah jihad mengikut waqi'. Selalu sahaja masalah kekurangan tenaga kerja ,kekurangan wakil MPP ke program-program rasmi,yang sedia ada pon dah serba kekurangan,di gantung  pula yang sedia ada,lagi la dalam keadaan serba kekurangan. Entah dimana diletakkan  penilaian dan pertimbangan seorang pemimpin .Sepatutnya dibawa duduk berbincang bersama-sama dan menyelesaikan masalah dengan jalan yang betul bukan menyelesaikan masalah dengan menimbulkan masalah lain. Tiada salahnya semua barisan pimpinan mengaku dan bermuhasabah mengatakan ini kesalahan  bersama jika ini benar-benar dikatakan masalah.Jika perlu meminta maaf kepada pihak universiti,silakan,itu lebih baik bagi saya. Barulah kami rakyat diluar ini hormat melihat kesatuan pemimpin pilahan kami ini,bukan sebaliknya. 

     Keempat, nama pon MPP (majlis PERWAKILAN PELAJAR) nama pon wakil,membawa  suara,hasrat pelajar,menjadi medium antara mahasiswa dan pihak pentadbir,dikatakan TIDAK MENGIKUT PROCEDURE,jika benarlah ada procedure yang telah dimanualkan,kenapa YDP MPP sendiri tidak mengetengahkannya?kenapa?oh kenapa?kami mahukan suara kami diendahkan (berlinang air mata ak ni plak)

    Saya berharap ,perkara ini tidak lagi berulang dan menjadi pengajaran buat semua. Sekian
  

71 comments:

  1. assalammualaikum teman...kita manusia ini tak lari dari kesalahan...dan tak lari juga dari masalah2...tapi perlu kita mendedah aib didada... tuan mempost benda sedemikian di dalam blog...semua insan boleh melihat...tuan kena ingat yg sedang kita berbicara in tentang maruah semua pelajar UTeM... tuan ini presiden BADAR utem....kenapa bukan tuan yg x bertanding dulu... ini adalah ujian allah tuan... disini allah meguji konsep melihat jgn percaya, mendengar jangan percaya, maka guna lah akal untuk menentukannya... ingat tuan....saya menganggap awk adalah yg hebat...tapi sebenarnya tidak...tidak bepuashati...ingin keaadilan.... jumpa pihak mereka...tuan yg merasakan dirinya rapat dgn allah... allah maha melihat...sembunyi maka dia temui.. tiada jawapan didunia ini kepada kebenaran tapi cuma masa yg menentukan kebenaran yg sebenarnya....hahaha...en rahman...ada benda didunia ini boleh dijadikan pengajaran...ada benda didunia ini hendak dirahsiakan demi semua sejagat...pikirlah...budak yang sudah besar panjang...aku hanya melihat ko kecik sahaja selepas perbuatan mu ini...

    ReplyDelete
  2. sudah lama ana mnunggu pandangan YDP BADAR ni...tahniah kerana berani memberi pandangan.. biar lah ada ramai mahasiswa brfikiran bdak sekolah mngkritik abg tapi rmai lagi mahasiswa UTeM mnyokong.... =) kami mahukan pemimpin UTeM brfikiran matang bukannye hanya pandai brkata-kata yapi hakikatnyer tiada langsung fikrah prjuangan..kami dibelakang abg!!

    ReplyDelete
  3. ku pon xpaham la dgn mpp tahun ni...aku tgk mpp bila bg komen mcm emosi je...xcaye cuba tgk sendiri profil tiap2 mpp.cuba baca tiap2 hari. emo gile...kenapa la perlu emo dgn student

    ReplyDelete
  4. kami pelajar tahun satu, agak terkejut lah dengan hal ni. sepatut nya mpp menunjukkan contoh yang baik, dan membantu rakan, bukan nya menjatuhkan rakan seperjuangan sendiri dengan cara menggantung kuasa timb ydp yang diberikan, hanya demi membela hak mahasiswa UTeM. jujurnya, saya pelajar tahun satu, berasa sangat kecewa dengan barisan mpp sesi 10/11 ni. harap mereka dapat berubah ke arah yang lebih baik.
    saya suka pandangan abang rahman ni, kerana memang saya setuju. maaf jika ada pihak yang terasa hati atau tidak puas hati dengan kata-kata saya ni, yela, saya ni baru je belajar kat UTeM ni, tapi sekarang saya adalah mahasiswa, dan mahasiswa mempunya hak untuk bersuara. assalamualaikum. :)

    ReplyDelete
  5. kejadian mcm ni bukan saje berlaku kt utem.malahan byk lg ipt lain berlaku keadaan yg sedemikian...malahan lg menyedihkan ad sesetengah ipt mpp hanye tinggal name. bagai dicucuk hidung oleh hepa...diheret sesuke hati dan pandangan serta cadangan mpp tidak dipandang pentadbiran.

    ReplyDelete
  6. =]
    Salam. sdra Rahman Presidan Badar yg saya hormati, sy membaca komentar saudara berulang kali supaya sy dapat faham apa yg saudara cuba smpaikan. Sy ada beberapa persoalan yg mnimbulkan keraguan didalam artikel saudara ini.

    1) Saudara kata: "Setiap organisasi,keputusan dan tindakan adalah persetujuan bersama."

    "sedikit kelompongan berlaku disini atas gara-gara tindakakan menjatuhkan sahabat antara satu sama lain."

    Persoalannya siapakah yg mmbuat kptusan scra tidak bersama sebenarnya? YDP MPP atau 3 MPP yg digantung? kalaulah mmbuat memorandum ini kptusan mpp brsama2, tentu skali mlibatkan semua ahli mpp. Mgapa hnya brgerak 3 org?? Mgapa ahli mpp yg lain tidak tahu sama sekali ada prgerakan mgumpul tndtgn utk memorndum asrama oleh 3 org mpp ini? Mengapa tidak ajak mereka yg lain bersama-sama dlm perjuangan murni ini? Tidakkah 3 org mpp trsebut membelakangkan mpp, malah ydp mpp sndri? Bukankah itu satu pengkhianatan dlm organisasi yang cuba disembunyi disebalik hasrat murni perjuangan pelajar?? Jadi, siapakah yang sbnrnya menjatuhkan sahabat didalam organisasi? Adakah ydp mpp yg megeluarkan surat amaran ini yang mnjatuhkan sahabat? atau org yg menikam ydp mpp dibelakang dan tidak setia pada kensep musyawarah dan kesatuan dlm organisasi yg sbnrnya mnjadi duri didalam daging?? Dimanakah konsep wala' atau taat kepada ketua dan organisasi? Sdra kena ingat, matlamat tidak sekali-kali menghalalkan cara.


    2) Saudara kata : " Jika seorang ketua itu cerdik,dan benar-benar mahir dalam pengurusan organisasi, dia semestinya pandai menyusun atur bagaimana ingin menyatukan ahli-ahli dibawah kepimpinannya. Bukan nya menjaja kesalahan ahli dibawah pimpinan kepada khalayak ramai dan membuat keputusan yang merugikan. Ibarat membuka pekung didada."

    Saya fhm, sdra scra tidak langsung memaksudkan org yg mgeluarkan surat ini sbgai ketua yg kurang cerdik dan tidak mahir dlm pgurusan. Tetapi siapakah yg sbnrnya menjaja kelemahan organisasi kepada khalayak ramai kalau bukn penama didalam surat ini sndri yg upload di facebook utk tontonan ramai?? Siapa yg cuba membuka pekung didada sebenarnya? Jika org yg dikenekan tindakan tidak brpuas hati dgn tndakan yg dikeluarkan, sptutnya beliau mmpersoalkn tndkan trsbut kpada ydp mpp. Selesaikan secara bersama. Ini soal maruah organisasi. bukan mencari simpati dgn menjaja di facebook seolah-olah ypd mpp brtindak kejam keatasnya. Jgn menangguk di air yang keruh. Sdra sndri yg menulis perkara ini, tidakkah sdra rasa saudara sdg membuka pekung unvsti dgn memburukkan unvsti, memburukkan ydp mpp dan organisasi mpp? Adkah islam menghalalkan seseorang menceritakan kelemahan dan kekurangan org lain scra terang kpd org lain? bukankah itu mengumpat namanya? Bukankah mengumpat itu berdosa saudara? Astaghfirullahal azim. Kalau ydp mpp dan organisasi mpp yg lain mmbaca komentar saudara, tentu sekali mereka berkecil hati. Islam ada mengajar bgaimana cara utk menegur.


    3)Saudara kata: "Sebagai seorang ketua,dia harus memantau segala tindakkan ahli dibawahnya,jika terlepas pandang,kemungkinan ketua itu tidak mengambil cakna tenatang mobilasi ahli bawahannya atau ahlinya kurang sependapat dengan ketuanya."

    Adakah saudara cuba mgatakan tindakan 3 ahli mpp yg membuat sesuatu tanpa pgetahuan ydp mpp dibelakang adlah disebabkan ydp mpp tidak cakna dan tidak memantau tindakan ahli2nya?? Orang lain buat kerja sorok2, org lain yg bersalah??

    ReplyDelete
  7. sambungan...


    4) Saudara kata "Meraka-mereka inilah yang sudi dan rela mengorbankan diri mereke demi memperjuangkan suara-suara kerdil kami ini,dimana yang lain? Moga pengorbanan ini dibaluti dengan keikhlasan dan diangkat sebagai ibadah jihad mengikut waqi'."

    Niat asal utk mmperjuangkan pelajar mungkin ikhlas. Saya percaya beliau mmg ikhlas. tapi bila sudah berlalu dan didapati bersalah dan dikenakan tndakan, dihebohkan pula merata, mgharap pula simpati, adakah ia masih lagi ikhlas? Kalau ikhlas, tidak menunjuk. Biar Allah shaja yg membalas keikhlasan itu dan tidak perlu mengharapkan simpati dari manusia.


    5) Saudara kata "Tiada salahnya semua barisan pimpinan mengaku dan bermuhasabah mengatakan ini kesalahan bersama jika ini benar-benar dikatakan masalah.Jika perlu meminta maaf kepada pihak universiti,silakan,itu lebih baik bagi saya."

    Bagi saya, 3 mpp ini mesti meminta maaf kpd semua ahli mpp dahulu kerana mmbelakangkan mereka dlm membuat memorandum ini, barulah ydp mpp boleh memohon maaf kpd pihak unvsti diatas kslahan atau kesilapan anak buahnya. Takkan ank buah terus berlagak tidak mgaku salah, ketua pula perlu terkinja-kinja memohon maaf?


    6) Saudara kata: "nama pon MPP (majlis PERWAKILAN PELAJAR) nama pon wakil,membawa suara,hasrat pelajar,menjadi medium antara mahasiswa dan pihak pentadbir,dikatakan TIDAK MENGIKUT PROCEDURE,jika benarlah ada procedure yang telah dimanualkan,kenapa YDP MPP sendiri tidak mengetengahkannya"

    Saudara Rahman, sy prcaya saudara biasa dlm mguruskan progrm apatah lagi organisasi yg mantap sprti Badar. Ia sbnrnya bukan masalah prosedur, ia adlah etika. Membelakangkan YDP MPP serta organisasi bukankah itu tidak beretika? Apatah lagi membelakangkan unvsti??

    Saya amat mnyokong perjuangan pelajar utk percepat pembinaan asrama dgn menghantr memorandum kpd TPM. Sedikit pun tiada mslh. Ia satu hasrat murni yg harus dipuji. Saya tidak mempersoalkan mgapa hntr memorandum atau mengapa perjuangkan asrama. Tetapi etika semasa, sebelum dan selepas memorandum diserahkan yg dipersoalkan. Etika ialah adab, budi bahasa, kesantunan dan hormat. Jika tiada etika, bererti tiada hormat. Tiada hormat pada unvsti sbgai tempat bljr, tiada hormat pada ketua, tiada hormat pada organisasi mpp. Tiada hormat pula bererti kurang ajar. Tidakkah kurang ajar itu suatu nilai yang tidak baik? Skali lagi sy katakan, matlamat tidak sekali-kali menghalalkan cara. Walau apa pun matlamat perjuangan kita,jika caranya salah, ia tetap salah. Muhasabah diri, kadang2 kita hanya nmpak kesalahan org, kesalahan diri sndri kita tak nampak.

    Wallahu 'alam.

    =]

    ReplyDelete
  8. Dari satu sudut,ana sangat2 brsetuju dngn pandangan abg..tp dari satu sudut yang lain Ana cadangkan abg Rahman adakan prbincangan trtutup antara BADAR dan MPP utk mngtahui prkara yg brlaku dngn lbih tepat..cuba dengar cerita dari dua-dua pihak sbelom abg kluar knyataan rasmi BADAR.." sahabat mngkritik kita krana sayangkn kita, musuh mngkritik kita krana dye nampak klemahan kita" =) =) =) =) =)

    ReplyDelete
  9. Assalamaualaikum w.b.t @ salam 1 Malaysia..
    apa pun pandangan tuan-tuan sekalian tetapi bagi saya penggantungan tugas tiga ahli MPP ini tanpa sebarang siasatan dan usul periksa adalah sesuatu yang tidak wajar setelah apa yang mereka perjuangkan. Andai benar sekali pun bahawa 3 ahli ini telah membelakangkan YDP (seperti yang dituduh) kita harus sedar dan selidik mengapa mereka bertindak sedemikian. Adakah keranan YDP yang bersikap seperti melepaskan batuk di tangga @ kurang berani memperjuangkan hak yang sepatutnya diperjuangkan dan kemudian berselindung di sebalik tindakan ahli-ahlinya supaya kesalahan diletak di bahu mereka. Menuding jari memang senang tapi berapa banyak yang mahu mencari kebenaran.
    Kepada 3 orang ahli MPP yag digantung ini, kuatkan semangat dan pastikan perjuangan anda tidak sia-sia. InsyaAllah...yang gelap akan diterangkan dan yang terang akan dijelaskan..

    ReplyDelete
  10. MPP tahun ni langsung x profesional la. mcm budak2 je.satu lagi belagak giler

    ReplyDelete
  11. haha...lebih baik mendiamkan diri daripada berkata-kata... profesional ke tak...ko jadi mpp dulu bru sebut ttg profesional ke tak....haha....korang semua ni lawak aaahhh....rilek sudah...diorg tak kacau kita knp nak kita kacau diorg... aahh!!!! lagi satu... manusia ni bercakap pandai buatnya tidak... yg penting mulut dia dah cukup manis buat semua...haha manusia akhir zaman...

    ReplyDelete
  12. xyah nk bajet bagus la rahman.....kalo ko fikir ko dah hebat sangat kenaa x jadi mpp?? sb ko pengecut dan x berani.....ko ingat semua orang suka badar ke.....boleh bla...BADAR UteM baje macam korg nie lag paling beragama dan kuat pegangan agama di utem berbanding kami pelajar islam yg lain...padahal korang punya fikiran terlalu cetek sb berada dalam takuk yg kecil iaitu antara set2 badar ko 2....semuanyer bajet bagus dan xreti nk fikir sebelum buat kerja...hasil perbincangan ak dengan salah seorang mpp yg ak boleh percaya...beliau cakap isu memorandum 2 tidak pernah dibincang dalam kabinet mpp sendiri...ape pnye bodoh la jamal 2 ngan 2 lagi pekerja bawahan si jamal yg xtau asas berpersatuan...ape2 perkara yg ingin dilakukan atas nama MPP perlu mendapat persetujuan dan terlebih dahulu dimaklumkan kepada semua mpp....nampak sangat jamal 2 nk tunjuk dia 2 buat keje dan nk jadi hero....tp sebenarnye ZERO!!!....korang dari BADAR nie mmg suka timbukan masalah dan provokasi dalam UTeM lah....kalo cm nie r perangai korang gi berambus dari UTeM la...buat universiti sendiri iaitu dikalangan korg yg bajet alim tapi cetek fikiran dan BODOH.....korg ckp itorg nie yg x berpakaian dan x macam korg dalam pergaulan nie x beragama ea...tp kami x sakitkn hati umat2 islam lain di dalam universiti....so ak juz nk cakap 1 jek....jangan nk melalak x tentu pasal la pasal isu nie....n plz jangan lah jadi mpp set2 badar nie...mmg x de function utk kebaikn tp keburukn je yg ada....pesanan utk jamal xyah la nk bajet bagus dalam fb mcm set2 badar yg lain...meluat ak tgk...ak pon sembahyg 5 kali sehari tp xde la nk berlagak alim mcm ko....hak tuii malu ade umat islam mcm korg yg mencemarkn nama2 kami yg lain di UTeM.....pesanan kpd pengurusan UTeM...plis bubarkn BADAR nie...xde function pon tp buat masalah je lebih kt utem.....

    ReplyDelete
  13. saye seorang yang penakut sebab tu saye x tulis name sayer,,,
    sayer pandai cakap,,tapi sayer x berani nak tunjuk siape sayer..
    adekah kalian yang anonymous ni pon seperti sayer...
    CAPI..cakap berapi-api..tp takut nk mengaku diri..
    huhuhuhuhuhu
    opps..btw saye dak UTeM gak..ngeh3

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum,saya cabar orang yang memberi komen ini menyatakan siapa dia,supaya mudah darulshabab ini mengulas mengikut situasi dan kefahaman orang itu.saya cabar, dan kedua,harap,selepas darulshabab membaca komen ini ,dapat bersabar dan saya secara peribadi menyokong pandangan anda,ketiga,ini pandangan peribadi beliau,kenapa perlu dipersalahkan badar?badar itu membawa islam di kampus,agama islam,agama kita,agama kita semua,jika bukan kita orang islam mempertahankan ,siapa lagi?
    saya,farid dari uminas..sekian

    ReplyDelete
  15. Assalamulaikum. Abg rahman, sy kecewa baca pandangan abg ni. Sy rasa abg tak tahu perkara sebenar. Jumpalah mana2 mpp selain 3 orang mpp ni, tanya pada mereka apa yg abg jamal buat. Beri peluang pada mereka utk brcerita. Kalau abg x dgr dari semua pihak, mmg lah akan jadi berat sebelah. kalau abg x percaya pada mpp2 lain, abg tnya la pada mpp yg asal dari badar sndri selain 3 org ni. Tnya juga staf2 hepa, apa sbnrnya yg berlaku. Seawalnya sy hnya dapat sumber dari facebook dan sy amat berbangga ada mpp sprti abg jamal. Tapi stelah sy cari sumber lain, tanya dgn sumber pertama, ditunjuk pula bukti2 lain, sy kecewa dgn tndakannya. Kita hnya mndengar berita2 yg baik tntang tindakannya, tapi kita x suka dgr org yg cuba mmpertahankan tindakan mpp2 lain yg masih setia ukhwah didalam kumpulan. Kita aggap mereka pula tidak professional. Sy lebih kesiankan mereka dari tindakan yg dikenakan keatas abg jamal. Adkh abg tahu yg sbnrnya ydp mpp juga mnerima surat amaran dari pihak unvsti krn tndakan mpp yg tidak mngikut prosedur mghntr memorndum ni? Sdgkn org lain yg buat..beliau xtahu menahu lgsg. Adkh abg tahu sejurus slps mjlis, ydp mpp dan kak sufiah ditahan didalam kereta polis dan disoal siasat krn memorndum ni? Sdgkn merka x trlibt lgsg dlm memo ni. abg jamal dh hilangkan diri dan x ditahan polis pun. Tapi mereka sdkit pun x cerita di facebook. Mereka aggap perkara ni rhsia dn mslh dlmn mpp yg xptut studnt tahu. Mereka nk slsaikan scra dlmn. Tapi, abg jamal dgn pantas menulis segalanya utk bacaan umum. Perkara ni telah trsebar sgt luas shgga mereka tidak mmpu lg untuk menegakkan dan mnceritakan perkara sbnr. Tiada siapa boleh terima. Tiada siapa mmberi ruang kepercayaan kpd mereka. Penerangan mereka di facebook diaggap hnya memperbodohkan diri sndri. Mereka dikritik sgt hebat. Sdg yg mgkritik tidak tahu pucuk pangkalnya. Sgt besar cabaran yg mereka terima. Adilkah pada mereka bang? Andai mereka dipihak yg benar, murka Allah dgn kita, bang. Allah x pandang pun amalan kita. Nauzubillah. Ya Allah, ampunkan dosa kami Ya Allah..sesungguhnya kami telah menzalimi makhluk ciptaanmu.. T_T

    Carilah kebenaran, abg. Smemangnya ydp mpp tidak sehebat abg jamal malah, beliau kurang pglaman memimpin..tapi kita x sptutnya mggunakan alasan klemahan beliau utk aniaya dirinya. Andai kata ydp mpp dtg dari ahli badar, tentu sekali kita x tohmah sebegini kn? Tentu dia akn dipanggil oleh kpimpinan badar atau Abi dan diberi teguran scra trtutup dsb. Tapi knp konsep tegur atau dkwah itu kita x buat pada yg bukn ahli kita? Inilah silapnya. Dakwah Islam sptutnya mnyeluruh x kira siapa. bukan seperti politik yg hnya mementingkan kroni. Org bukn ahli badar juga ada hak sbgai org Islam dan menerima dakwah dan teguran dari org islam yg lain. Sy tahu abg jamal tu kawan abg, tapi x smstinya abg msti berada di pihak dia spnjg masa dan menolak segala berita2 yg kurg mnyenangkan tentangnya. x semestinya sebab abg jamal dtg dari badar, kita mesti berada dipihaknya. Sy juga ahli badar. Sy join prgrm badar dan slalu berada brsama2 ahli lain bantu prgrm badar. Mgkin abg xperasan sy. Sy sgt kesal, perkara ni sdikit sbyk telah memburukkan badar dimata unvsti. Kita sbnrnya dilihat sbgai tidak matang walaupun kita mmpunyai pgangan dan prinsip yg tak sama dgn persatuan2 lain. Jika abg beranggapan sy membuka pekung badar disini, abg dan abg jamal terlebih dahulu membukanya. Minta maaf jika abg x senang dgn komen sy. Andai badar terus-menerus begini, saya dan kawan2 mohon maaf kerana tidak dpt bersama badar lagi. Kami akan cari jemaah lain. Sy x rela berada dlm jemaah yg menganiaya org lain. Didoakan abg berlapang dada. Wassalam.

    ReplyDelete
  16. lepas aku baca semua ni..aku rasa ada satuperkara yang x kena la..
    yang 3 orang buat tu, x refer pada sapa2 ke nak buat benda gila ni? ke ada orang bagi tunjuk ajar..TAPI dengan matlamat nak JATUHKAN BADAR?

    ye la..yang buat benda gila ni kan..BUDAK BADAR?? ye tak??

    Hoish..SABOR LA KALO MCM TUH..
    Islam ni..orang Islam pun takut ke?

    Korang xde pro m ang pro a kah..?
    ato benda gila dirancang orang untuk wujudkan pro A??

    haddoi..budak2 kecik sekalian..orang besar dah bleh detect la..

    pandai la korang nak settle ce mana. YDP budak kecik sgt ke?

    ReplyDelete
  17. emhhh....biler dah ade org yg gilekan kuasa.....
    org tuhh bley jekk sanggup wat ape2 untuk menaikan dirinye sendiri....sampai memperalatkan kedua2 pihakk....satu pihak yg ditekan dan dipengaruhi untk menghantar memorandum?????, mungkin...dan satu pihak lagi pemimpin yg tak bley urus anak buahh n cube melarikan diri??...mungkin....tapi aku yakin..di sebalik semua kekalutan nihh,pastinye ade satu pihak yg sedang tersenyum puas kerana agenda nye bakal berjaya n terlaksana..kalo btol la telahan aku...sungguh hipokrit pihak itu...inila namenye POLITIK KAMPUS...same jekk kotor ngan POLITIK NEGARA!!!!!....politik yg tak jujur dan diganggu anasir jahat......
    ape nak jadik la wehh.....

    ReplyDelete
  18. assalamaualaikum..rahman disini,patutlah mlm tadi berkobar2 nak pulang ke melaka,rupanya ada yang menanti,sgt2 suprise bila saya mmbaca komen2 sahaabt sekalian,ada yang memberi respon secara face2 face,sms,pm fb dan juga komen disini,terima kasih sahabat2..saya minta maaf jika ada yang tersa dan sebagainya,saya berbangga kerana ada yang berani memberi pandangan dan kenyataan disini,inilah dinamakan kebebasan bersuara,kita ada mata,telingan ,fikiran dan sebagainya,ada hak untuk menilai mengikut persepsi yang berbeza.Komen semua sahabat2 saya tak menafikan,itu hak anda,katalah apa nk kata,anda mengamalkan seni seni satira,seni satira merupakan salah satu bentuk manifestasi prinsip kebebasan bersuara dan menyatakan pendapat sepertimana yang telah diperuntukkan dalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan dan Artikel 19 Pengisytiharan Hak Asasi Sejagat.Tapi kan,saya rasa antara saya dan "Anonymous " (tak bermaksud semua ye,sapa lagi penakot?saya rahman,saya empunya blog ini,so saya memperkenalkan hujah saya,dan memberitahu siapa saya,yg berhujah2 lain tu,siapa anda?men citer2,barulah nmpak berani bertanggungjawab atas statment anda sendiri,jgn plak baling batu sorok tangan,Allah nmpak apa yg anda lakukan,peace :),
    Perlu rasa malu ke saya letakkan di blog ni?rupanya,hot juga isu ni,ada hikmahnya saya bersabar sekian lama setelah dimohon beberapa kali untuk mmbuat ulasan sebegini.sedangkan perkara ini sudah hangat diperkatakan oleh sahabat2 diluar sana.Eh jap,ni kenapa BADAR pula dipersalahkan ni?jgn kerana nyamuk,kelambu dibakar ye sahabat,BADAR tu kelab agama kita ye,agama islam,mgkin "kamu" tak memerlukan BADAR sebab kamu kan hebat dan alim,tapi bagaimana sahabat2 lain,yg inginkan saluran kefahaman ilmu agama?tuntutan penjaharan islam untuk menruskan warisan islamiy,dan sebagainya,tahu ke di sini bermcm2 isu agama,masalah jenayah syariah, yg tak perlu saya war-war telah berlaku,siapa nak bantu pihak u?kalo bukan kita kan?senang cerita,cuba baca tajuk diatas,"PANDANGAN PERIBADI SAYA,UTeM KU TERBILANG" namapon peribadi,bukannya pendirian BADAR,harap jelas disitu.

    ReplyDelete
  19. salam....saya mendapat tahu bahawa dalang dibelakang memorendum adalah mantan ydp MPP UTeM yg lepas iaitu Ahmad Ibrahim Yazirruddin...dia nie mmg ad ideologi dia sendiri dan ad link luar...target utama dia adalah utk memporak perandakan UTeM.....muka je macam baik tapi diam2 ubi berisi....ad je perancangan dia nak jatuhkan individu....

    ReplyDelete
  20. Salam. saya dapat tau daripada dua2 belah pihak isu ni. katenye 3 mpp tu x bawak bincang dlm mesyuarat pun. maen buat hal sendiri je. yg tu mmg salah aa. tapi bila saya tny mpp tu nape x bwk masuk msyrt, diorg ckp ade mantan mpp lepas gitau xyah bawak masuk msyuarat. hmmm...

    agak2 mantan ydp ni ke yg buat perancangan smua ni?

    ReplyDelete
  21. Saya tahu siapa dalang sebenar..tp bukan mantan ydp thn lepas,sbb dalang ni kawan saya dan dia pernah berkongsi cerita dengan saya tujuan dia buat ni nak jatuhkan mpp dan badar,mengalir air mata saya melihat masalah ni,sama2 kita berdoa agar dia dibukakan hati untuk mengaku dan menjernihkan semua .masa dari diploma lagi dia mmg dendam dgn badar,tak tahu kenapa..sama2 kita berdoa

    ReplyDelete
  22. pelik jugk..
    universiti keluarkan SURAT AMARAN..
    last2..surat GANTUNG KUASA menyusul lak...
    lek ah brader...
    bila kata amaran..
    bukan kah indikitor yg perlu dinilai selepas itu..adlh..sekiranya kesilapan atau tindakan sama diulangi..barulah patot utk dbagi tindkan ...lagi 1..apapun tq la bro jmal...isu kebjikan mhasiswa ni..rmai xpeduli...bila dah jd gnie...mcm2 la..ada yg sokong ada yg x..
    seperkara lagi..sperti ada sesuatu yg x ptut plak..sampai bila mau gantung2 ni bro..?? :P

    ReplyDelete
  23. ramai jugak yg melatah dgn isu ni rupe2nye..
    em,ada benda yg boleh diterima dan ada jugak yg x boleh diterima dari penulisan ni..murninya tindakan mereka ber3 tapi ada jugak slhnya mereka apabila buat tindakan sendiri..bila dah jadi perkara ni harap2 semua buka mata dan alert dgn perihal utem ni..mcm2 jugk rupenye..jernih diluar tapi keruh di dalam..
    n satu lagi,rasanya mcm tdk wajar utk melibatkan badar dlm hal ini.ini pandangan peribadi beliau,bkn mewakili pndgn badar.kalau nk melibatkan badar rasanya dia dah post dlm blog rasmi badar..
    jom same2 kita perhatikan apa yg akan 'terkeluar' lagi lepas ni..tunggu dan lihat apa akan terjadi pada yang ingin berselindung..:)

    ReplyDelete
  24. ak tau sape mantan MPP dulu tu..kalo sejak diploma...yg memg nak jatuhkan BADAR, MUHAMMAD THORIQ BIN ZAID !! Dia ni memg kepala otak kotor..ak tau sgt! tinggal takde bukti je..ko tunggu la...!!

    ReplyDelete
  25. "ak tau sape mantan MPP dulu tu..kalo sejak diploma...yg memg nak jatuhkan BADAR, MUHAMMAD THORIQ BIN ZAID !! Dia ni memg kepala otak kotor..ak tau sgt! tinggal takde bukti je..ko tunggu la...!! "..

    SETUJU SGT!!!!

    ReplyDelete
  26. kepada y komen suruh bubar badar... hahah ko mmg pelawak.. kata xsakit hati, tp balas mm xpuas je... hahah lagi satu ko nk bubar badar sbb senang ko nk program xelok kn?? kalo ada badar ni, ko kena hadapi bantahan dr badar kn??? ak kwn bdk badar ok je.. xbajet alim pn.. ke ko takut dgn bayang sendiri?? hahahahah dalam ada badar pn budak utem blh bt maksiat, kalo xde badar ni, bertambah2 kot.. org cm ko ni la y bwk bala tau... hahah

    ReplyDelete
  27. ak selalu jumpa si thoriq ni dgn org besar2.. skg ni dia pegang jwtn apa yek?? asyik terjumpa kt hepa je...

    ReplyDelete
  28. salam semua.. ni kan pandangan peribadi rahman, knp nk dikaitkn dgn BADAR?? badar tu kn persatuan agama, tak patut kita bubarkn.. kita patutnya memberi sokongan kepada persatuan keagamaan ini jika kita sendri tak mampu untuk mengerakknnya.. persatuan dan individu adalah perkara y berbeza..

    ReplyDelete
  29. Zakuan a.k.a UsahaniagaDecember 4, 2011 at 8:28 AM

    Jgn la gaduh2 tuduh Badar ni , Tuduh MPP tu, pastu mcm2 jadi.aku xmemihak sape2. Cuma sekarang nampak sgt student vs student. aku tahu kat sini ada MPP tahun ni baca , mantan mpp n Badar n paling ramai student. Ramai student tgk komen2 yg xprofesional, emo n tahu pihak mana yang mengomen....BOLEH TAK JGN MELATAH bg pihak mana2 yang terasa or ada org kutuk.common la...student or org provoke sikit dah nak MELATAH. yang sakit hati kita buang je dalam hati. semua dah matang kot. Yang boleh membina n baik kita amik. yang negatif buangla. ni nk balas benda yang emo2. plase la.aku tahu sekarang UTeM agak tercalar sbb ada org2 yang MELATAH. tolong jgn MELATAH or EMO......aku xmemihak mana2 tp sampai nk gaduh antara student tu mmg dah matang la....

    ReplyDelete
  30. Saudara Rahman sila berbuat sesuatu berhubung dgn blog nie supaya xde pergaduhan antara stdn2 UTeM...terlalu byk komen yg xsedap dibaca...utk elakn mslh jd lbh rumit baik remove atau ap shj utk kebaikn bersama....tq

    (thevabalan)

    ReplyDelete
  31. wahh dah jd hot issue rupenya.....sy cuma berhrp bialah kebenaran berada di pihak yg benar...

    ReplyDelete
  32. Haha balan2.. Sabau je lah xpasal2 Kene diam..

    ReplyDelete
  33. semoga allah beri hidayah pada semua..jgn lupa study untuk test n final..

    ReplyDelete
  34. kalau nak berdebat, masuk la kelab debat. boleh diadakan perdebatan antara korang semua yg positif dan negatif.

    xpaham dgn pernyataan semua. senior2 semua tolong lah bagi contoh yg baik pada junior. xmalu ke gadoh, kt tempat umum pulak tu. istighfar. sabar kakak2 abang2.

    ReplyDelete
  35. salam...da baiknya kalu sedara2 yang dikaitkan dalam hal ini..bersua muka, berbincang...bukan tuduh-menuduh..mengaibkan orang...bincang secara profesional..kita semua dari golongan berpendidikan...kalu tuduh sana tuduh sini...tiada kesudahannya...

    ReplyDelete
  36. asri,ape nk buat....hahaha..kita layan jew...

    ReplyDelete
  37. Balan teman aku g Sahur Jom :)

    ReplyDelete
  38. Sedih tengok segelintir komen2 kat sini. Ada tu siap tuduh dan pampangkan nama tapi cakap tunggu nak ada bukti je. Aduh. Dah jatuh fitnah tu!

    Apa pun yang jadi harap semua ni takkan memecahbelahkan pelajar2 UTeM. Semoga kekal bersatu... Allah, lindunglah kami.. =(

    -aishah-

    ReplyDelete
  39. salam...saya pon mcm usaha niaga...x bias kat mana2 pihak..cuma jangan la kita menuding jari kat sapa2...menuduh orang lain tanpa bukti kukuh dan hanya dapat tahu, kononnya dari sumber yg dipercayai...kalo kita xmampu nak buat benda baik mcm apa yg terjadi sekarang, at least,kita patot bagi sokongan..xbuat apa2 pon susah..bila dah wat mcm2 nak org complaint..dan kalo nak beri komen tu, guna la bahasa yang elok2..even saya ni xbaik sgt pon, tp saya try cakap elok2, guna bahasa elok2...peace~~

    (nat)

    ReplyDelete
  40. asrii...jomm....lapau gk nie

    balan

    ReplyDelete
  41. salam..

    dari pandangan peribadi saya..

    saya tidak berat kepada mana2 belah pihak. kpd kelab tertentu mahupun pihak atasan mahasiswa. bg saya, segala masalah boleh diselesaikan secara baik. segalanya boleh diajak berbincang. kita ni sebagai pelapis pemimpin akan datang sememangnya mampu utk bekerja secara profesional. tidak perlu untuk menuding jari kepada mana2 individu mahupun organisasi tertentu. isu2 ini akan menjadi buah mulut dari seorang student ke student yg lain.jikalau isu2 ini ditujukan kpd pihak yg salah. ia akan menjadi fitnah besar dalam universiti kita sendiri. dan akan memburukkan nama individu tersebut. klu sampai ke pengetahuan luar, sudah tentu individu tersebut bakal susah utk mencari pekerjaan. seperti kata org2 tua,"kerana mulut badan binasa". kerana mulut hidup org lain musnah.

    tolong lah wahai rakan2 sekalian.mmg isu ini menjadi isu panas sekarang..tp sudah sampai masanya untuk kita SEJUKkan.tolonglah wahai rakan2.biarlah isu ini hanya di dalam sahaja.tidak perlu disebarkan ke luar. biar ia menjadi kerahsian kita semua. etika harus dijaga.

    kepada rahman, saya sebagai rakan mendoakan agar anda tabah menghadapi segala ujian ALLAH ini..

    assalamualaikum.

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum...sedih bila kisah ni dah dipapar di mana2 sahaja dan terlalu banyak spekulasi dari banyak pihak.

    Ye saya mengaku saya bersalah kerana tidak mengikut prosedur yang seperti Universiti inginkan..namun kalau saya refer pada pihak pentadbir sekalipun,adakah ia akan diluluskan? saya membawa suara sahabat2 siswa yang asyik Menyalahkan MPP x buat kerja terutama dalam menyelesaikan isu kebajikan pelajar,iaitu brknaan asrama dlm kmpus.

    Hasrat saya menjadi MPP adalah untuk membawa suara kita semua ke pihak pentadbir. Kali ini saya telah membuktikan walau ada MPP yang lain tidak bersetuju.saya berharap sahabat MPP yang lain dapat bersatu dan Yang DiPertua MPP, dapat menumpukan usaha dalam memperjuangkan suara pelajar. Itu lah tugas utama kita.

    Oleh itu, demi menjernihkan suasana yang semakin menegang, saya memohon jasa baik daripada Saudara Rahman sendiri untuk membantu kami membuat surat Memohon Maaf kepada NC.

    Saya berharap agar spekulasi yang semakin menular ini dapat dikurangkan dan memohon tidak mempersalahkan sesiapa selagi tiada bukti yang kukuh.Terima kasih.

    "Transformasi Pemikiran Bestari"
    MPP UTeM,
    Exco Penerbitan dan Publisiti,

    ReplyDelete
  43. Assalamu'alaikum w.b.t, Salam sejahtera

    Berbincanglah secara ilmiah. Jaga perkataan. Jaga tingkah laku. Jangan kau mengaku Islam, mengaku solat 5 waktu tapi perangai & perkataan yg di keluarkan bertentangan dgn ajaran yg kau pegang. Boleh tak JANGAN EMO, JANGAN MENCARUT, JANGAN PANDAI-PANDAI PETIK NAMA ORANG TANPA ASAS. Apa yang kau tulis, apa yang kau buat, dah cerminkan sikap kau yg sebenar. Berterima kasih pada org yg tegur kesilapan kita, sbb mereka yg sedarkan kedangkala/kejahilan kita. Bersyukur kalau ada org yg nk buat kerja yg kau tak mampu nak buat bai.

    Jangan baling batu, sorok tangan.

    Oh maaf. Ingatan utk semua. Kau nak emo, emo lah. Tapi jangan sebab emo kau, buat kau & org lain kena tarik masuk neraka. Seksa.

    maafkan.kami.Tuhan.

    -Ir. Rozi-

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum..
    saya pon budak utem jugak,saya xmo komen pasal "tajuk" yg dibicarakn ny,n saya pon bukannya baik sgt tapi,saya cuma nak bagi pandangan,berdasarkan Firman Allah S.W.T yang bermaksud: ...dan ingatlah (angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada membunuh...(al-Baqarah: 191),abg2 n akak2 jgn la lontarkan kesalahan kepada mana2 pihak,kita tak tahu siapa yang salah dan siapa yang betul,lebih baik tersilap ampun daripada tersilap hukum. setiap orang ada kesilapan masing2, lebih baik berkumpul dan berbincang dgn lebih muafakat,jgn la bertelingkah sehingga melibatkan agama. ibarat terlajak perahu boleh diundur,terlajak kata badan binasa, semua pelajar utem m'harapkan yang terbaik dari pihak abg2 n akak2,kitorg budak junior perlukan bimbingan,bukannya pertelingkahan..saya harap perkara ini dapat diselesaikan tanpa membuka aib sesiapa. Allah maha melihat,insyaAllah,kebenaran tetap akan terbongkar.saya mohon maaf kalau komen saya ny menyebabkan mana2 pihak berkecil hati,mungkin itu kelemahan saya sendiri. (=

    ReplyDelete
  45. Badar,badar ah.rahman rahman je ag.sabit menda nye?set2 hok anti badar ni berahi sgt nk bubar badar,sbb x tahan sgt dgn kebaikan yg badar buat ke?ke panas sbb x bleh terima dakwah dari badar?haha..xkan nk suh ISMA masuk utem kot,?ataupun kelab UMNo kot baru korang boleh terima dakwah islam?adeh.

    ReplyDelete
  46. owner blog singgah lagi disini,dah mcm facebook pulak blog ni,cuma satu teguran saya,anda dibenarkan bersuara dan menyatakan pendapat,saya sangat2 mengalu-alukan,hendaknya,haruslah sopan dan tidak mengeluarkan kata2 tidak sopan dan melabelkan nama sesiapa yang boleh menyerang keperibadian seseorang,yang memberi komen,sila lah memberi komen yang membina dan bukan menjadikan komen disini tempat membuat lawak jenaka,anda pemimpin,tunjukkan contoh ynag baik kepada pembaca2 yg budiman .

    kepada atiq,saya sgt2 berbangga dengan kamu,walaupun masih muda,dah naik menjadi pemimpin kepada kami,dan insyAllah,kita bertemu untuk membuat surat mohon maaf kepada NC,sama2 kita beri kerjasama dengan pihak universiti.tak perlu takot jika berada ditempat yang benar.Harap MPP lain mengambil cakna atas harapan yang diluahkan oleh saudari atiq itu.

    tak perlu rasa malu atau tertekan dan menanamkan sifat egois atas penulisan saya ini,anda kritik saya?silakan,itu adalah budi yg sgt2 berharga bagi saya dari anda,paling tidak,saya mengenali penialaian orang terhadap saya,dan saya memperbaikinya dan mengambil pengajaran,begitu juga matlamat utama penulisan saya supaya semua membuka mata dan mengambil pengajaran.

    saya ulangi,ini pendapat peribadi saya,harap jelas disitu,tidak ada kaitan dengan kelab islamik ,kelab agama kita,BADAR,sekian.

    ReplyDelete
  47. http://gazebodaily.net/2011/11/30/serah-memo-tiga-mpp-utem-digantung-tugas/
    bende ni dah lama jadi perhatian ramai,bukan rahman je yg bersuara,malah orang luar pon,kalo rahman,kalian nak salahkan BADAR,kalo gazebo daily ni,kamu nk salahkan sapa?ish,apa la mpp ni,malula cket dgn org luar atas perbuatan kamu ni,YDP kita ni pandai bercakap je,bermadah dan menanam tebu dibibir.sy dah tahun akhir,tak pernah join program2 BADAR,sebab dulu terlalu leka,sekarang baru sedar diri

    ReplyDelete
  48. yg ak tw balan babi

    ReplyDelete
  49. terima kasih kepada yg menggunakn perkataan yg sebegini utk marah sy.....sy xkisah pown sb org yg komen tu x berani nk ckp direct kt saya dgn ayat cm nie kn....gentelman ckit la ea lain kali....peace yoo

    balan...

    ReplyDelete
  50. TIBA UNTUK MAHASISWA BANGKIT .
    MPP TAK BOLE PAKAI .'
    PRO MAHASISWA AKAN LAHIR .
    DEMI YANG HAQ !

    ReplyDelete
  51. Aku ahmad safuan dari selangor berkomen: Haha.aku gentle x balan?aku dgr ko ni back stabber?btol ke?

    ReplyDelete
  52. ah balan... kalau fkm ramai calon utk MPP, takde engkau naik de.. nasib la wei!!
    so beringat la sikit.. gamba ko kat fasa b da kena cucuk dgn pen.. ramai yg tak puas hati dgn ko.. better ko diam !
    gampang !

    ReplyDelete
  53. Pro-m utk ape do?rosak utem kalo ade pro m tau x?demo sane sini nanti.ah org nk utem aman.bk nya kacau bilau dgn wujud nya pro-m yg konon nya perjuangkn mahasiswa hakikat nya sampah

    ReplyDelete
  54. okayy....tq....buat pengetahuan anda sy dr fkp ea...dan biasalh jd mpp nie x semua yg puas hati dgn kita...so nk ckp sy back stabber atau ap pown sy layan jew....ok broo...kutuk la mcm mana pown...sy akn senyum je sb nie sume hasil dr emosi.....

    balan..

    ReplyDelete
  55. AIN:

    untuk anonymous yg atas ni,
    cukup2 la bergaduh. Pro-Mahasiswa ditubuhkan untuk membela kebajikan mahasiswa. tanpa pro-M, banyak isu yg tersembunyi tkkan dapat dikorek, contoh macam penipuan dana aspirasi di utm, Hema tanggung calon pro-aspirasi. dan banyak lagi. malas tulis.
    ada baiknye kalau ade pihak YANG BETUL-BETUL BERANI MENYUARAKAN SUARA KITA. BUKAN MACAM MPP SEKARANG NI.
    wallahu'alam...

    ReplyDelete
  56. Masalah nya btol ke ape yg ko ckp tu?di mana bukti?atau ckp tanpa asal usul yg sahih?atau terputus sanad nya oleh pihak2 yg x boleh dipercayai? Pro-m yg ada kat ipta dlm malaysia ni sume nya indah khabar dari rupa.waktu nk PRK,mula tabur gula2 politik dlm manifesto.bila dpt jawatan,kerja x buat,x habis2 serang org lain.

    ReplyDelete
  57. hakhakhak...
    cakap tak serupa bikin la bro... siapa yang suap siapa ? dana pro-A kebanyakan dari kerajaan, tapi dana untuk pro-Mahasiswa disekat. bukalah ,minda tu sikit. pergi tengok U lain macam mana..
    pui !

    - dak fkm

    ReplyDelete
  58. aku rase si jamal ni xpatut gak post bende tu. bukan ker bende tu internal ker. cube klo ko kne notis ngan boss ko klo keje kat kilang. mmg bukan salah ko sbenarnyer.then ko nak canang satu kilang yang ko kene notis. bangan juga mamat ni. klo macam tu aku nak berak pon aaku post kat fb. hahahahaha.......

    ReplyDelete
  59. pro-m kuat mencapap. last2 dah gred majoriti keje ngan gomen. amik exam ptd la. munafik pn ade juga.

    ReplyDelete
  60. sama je sumenye... pro m ngan pro a dapat dana dari sape? menipu la klo korng guna ptptn nak berjuang. ptptn yang sedia ade pon xckp.. ader hati ckp berjuang xde funder,,,,,, hahahahahha......

    ReplyDelete
  61. salam....sorry la bro menyampuk skit...
    jgn la gaduh...saya tngok mejoriti semua melayu dan beragama islam...
    skarang sape xpuas hati...kita pg kat cafe Kampus Industri pkul 1-2...hari rabu ni (7.12.2011)..kat sana MPP ada buat Speaker Cooner...so segala persoalan kita tnyer secara live...tu kan lg baik dari kita bertengkar tanpa jawapan yg xpasti ni...

    thanks...
    Am

    ReplyDelete
  62. bro n sis.. rileks la..
    before u talk or give any comments please think first,or even better if u make an interrogation. don't ask 1 side only, know many thing is good to make a perfect decision.. n one more thing as Muslim, please watch out ur words. Use proper words, no need to curse others at ur will..
    ~~peace~~
    for rahman~~ be patient~~

    ReplyDelete
  63. assalamualaikum... rasanya badar xdela steruk yg digambarkan... itu cuma pndngan peribadi bbrp mpp trhdp badar... ak student bru utem tgk mpp lg mgarut adala...

    ReplyDelete
  64. ak tgk mpp ni bagus... suka cari duit nk p melancong... hgpa suma mmg bez.. hgpa yg gatai nk jd mpp.. jd nila hgpa kena hadap.. student lain xsggup sbb takut la... hgpa suma mmg berani... mula2 sembang pungpang kata nk backup student... last skali backup hepa... ptuih!.. lps ni hgpa suh hepa undi utk calon mpp..

    ReplyDelete
  65. rahman!! ak nmpak ko tegur toriq n balan tadi,ak tau ko baik n peramah,ko kene ingat,kan ak dh ckp masa MHS lagi,Thoriq n Balan tu sebenarnya barua UTeM ni,dorang tu talam dua muka,Rahman ,ak ingat lagi ko larang ak ceritakan keburukan orang tu,tapi ko kene ingat bro,masa MHS tu,thoriq yg banyak mengapi-api kan ko,dia kata dia marah ngan HEPA,Cik Din,mana ada wei,dia saja nak bakar ko supaya ko pon terpngaruh hasutan dia,Balan orang benci ko sebab ko poyo,Thoriq orang menyampah ngan ko sbb ko barua! buat2 rajin depan kamera,then mntak tayangkan,ak harap semua rahsia siapa thoriq sebenarnya akan terbongkar!
    dari: FASI MHS

    ReplyDelete
  66. hahahahah.....ape punye manusia la ko nie wahai FASI MHS....nampak sangat ko nie pengecut...kalo ko berani sangat nk kutuk diorg kutuk r direct dgn jumpa face 2 face...lawak tol la ak tgk perangai ko nie...nampak sgt kurang kasih sayang....rasanyer ko dh cukup sempurna ea sampai ko dh boleh kutuk pasal orang lain....kesian2...diorg xkn layan la ko nyer rintihan kt sini sb buang masa jek...so melalak je la ye sampai ko jadi bosan....

    ReplyDelete
  67. aku ingat lagi masa jadi mpp punyala sebaq manifesto n perjuang hak mahasiswa......Kalau betoi hampa wat kije bentang la Manifesto yg tercapai. kami tuntut apa hampa janji. janji xwat dosa wei

    ReplyDelete
  68. aku tgk mpp tahun ni melancong ja. gi thai la, indon, kina balu...rileks byk je........kami nk duit kami

    ReplyDelete
  69. Salam...

    1st,
    wahai LOVE ALLAH [December 4, 2011 3:56 AM],
    Hahahahahaa...
    anda mmg xsuke asrama dalam UTeM kah?
    atau anda mmg suke tinggal di bandar Melaka yg byk foreigner dr yg putih hingga la gelap kah?
    anda mmg suke kene ganggu dgn pekerja asing yg seketika dahulu ny pernah kacau budak TTU ka?
    hahaha... ur comment really made my forsaken day.

    2nd,
    comment, tp xtinggalkan nickname or gune id sendiri? scared? or noob lagi dlm nk bg comment dlm blog?

    3rd,
    nk tny, xke sesi mengumpat name ny ni? memaku sane, menuduh sini...



    From: Plaster

    ReplyDelete
  70. asam garam perjuangan. buat apa pun akan dibantah.

    ReplyDelete