Wednesday, May 25, 2011

bila bertanya tentang hati..

Lama sudah rasanya tidak menyulam kata, mengungkap bicara. Haraplah nukilan ini sebagai permulaan cetusan minda serta luahan rasa dari hamba yang dhaif lagi alpa. Sibuk dengan kerja dan pelajaran bukan alasan untuk kita tidak menyebarkan ilmu. Ilmu itu sifatnya untuk dikongsi,bukan disimpan.
Ayuh kita bicara soal hati manusia. Seringkali terlihat seorang bayi merengek mahukan belaian manja dari ibunya. Datang menerpa satu persoalan. Jika badan bayi kerapkali inginkan sentuhan manja ibunya, hati ini apa kurangnya. Seakan ingin meronta memohon petunjuk keimanan dari Tuhan-Nya. Dari hati datanglah fasad, dari hati juga datangnya khairat. Seperti apa yang dimaksudkan dalam hadith junjungan:
“....Dan demi sesungguhnya, dalam setiap jasad itu punya segumpal daging. Jika baik daging itu, maka akan baiklah keseluruhan jasadnya. Dan apabila rosak daging itu, maka akan rosaklah keseluruhan jasad itu. Dan demi sesungguhnya ia adalah hati.” (Muttafaqun alaihi).
Manusia selalu mementingkan soal penampilan diri,wajah dan sebagainya. Tetapi kita seakan lupa bahawa hati ini juga perlukan penjagaan rapi, perlukan pemerhatian ketat dari pemiliknya. Hati sering diisi dengan perkara yang sia-sia belaka. Tidak seperti yang dianjur oleh Tuhan Sekalian Alam dalam firmannya yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya dengan mengingati Allah itu, akan bisa menenangkan hati-hati.” (ar-Ra’du 13:28)
Buat akhirnya, pesanan untuk diri ini dan rakan-rakan sekalian. Jagalah hati di usia muda ini supaya tidak keras di hari mukanya. Seperti kuali, jika setiap hari dibasuh dan dicuci belakangnya, maka berkilatlah ia. Jika tidak dibasuh setiap hari, amatlah susah untuk menanggalkan kotorannya yang sudah melekat lagi terikat. Janganlah kita lupa untuk mengingati Dia Yang Maha Esa. Kerana hatilah enjin jasad ini.Wallahu A’lam

No comments:

Post a Comment