Monday, December 26, 2011

SEHARI SEMALAM DI KAMPUNG CUTI HARI NATAL


 ADUH!! TOLONG! kuang2..aku bangun seawal pagi subuh dan terus sarapan dan berbual2 dgn mak,mak ckp abah mak rindu aku lama dah tak balik,hamboi,terharunya ada orang rindu,abah dah pergi kebun jam 6.30 pagi lagi. Aku pergi la sapu halaman rumah,layan fisha(anak buah),cuci2 apa patut,baiki almari dan tibe2 teringin nak makan rambutan..perg!! merah menganggau kemerahan.Aku pon panjat la,tibe2 kene sengat penyegat,tu sebab aduh ayat diatas,huhu..Apa pengajaran disini?Allah mentarbiyah aku diatas pokok,haiwan sekecil penyegat itu mampu memberi kesakitan tak terhingga kepada manusia yg dijadikan khalifah dimuka bumi ini yg mampu miliki segala2nya dan makhluk yg paling mulia dijadikan Allah,tetapi menjadi punca pelbagai masalah di dunia ini. Apa nak jadi lah manusia ni . Bagaimana sengat Allah yg MAHA BESAR tu agak2 nya? .k,sambung criter,Padam muka aku!.Tapi never give up,pergi panjat pkok yg lain,tibe2 abah jerit..AMAN!! ko kek mano?? aku pon jawab,"kek ateh pokok ni ha" abah jwab,"woit,hati2,kang kodobin tegolek kang,den tak tau do,dahan tu tak kuek,ati2 yo! " ayat abah aku mmg cmtu,nmpak mcm kasar,tapi dia sgt2 penyayang,aku pon terus memanjat,rupa2 nya abah tinjau dari jauh,mungkin abah risau kot,begitulah kasih sayang seorang ayah,kalo mak aku,sonang jo..kiss sikit,kata sayang,dah rasa sayang,setle.Menggolek je tayar ,abah pesan,"kang dah sampai ,jgn lupo telipon"  Bagi sahabat2 yg masih mempunyai ayah,fahamilah mereke,bukan mereke perlu fahami kita,kasihilah mereke selagi peluang dan ruang masih ada.

1 comment:

  1. fahami mereka, bukan mereka fahami kita.
    ok noted..inshaAllah..

    ReplyDelete